| 
     
      W listopadzie bieżącego roku w Szkole Podstawowej nr 2 wśród uczniów
      klas III, IV, V i VI została przeprowadzona ankieta dotycząca ich
      zainteresowań. Łącznie ankietę wypełniło 239 osób. Na jej podstawie
      opracowano raport dotyczący zainteresowań uczniów uczęszczających do
      tej szkoły.Ankietę dotyczącą zainteresowań uczniów Szkoły Podstawowej
      nr2 w Sokołowie Podlaskim wypełniło 239 uczniów z klas III - VI, w tym
      118 dziewczynek i 121 chłopców.
 W wolnych chwilach uczniowie naszej szkoły najchętniej zajmują się
      sportem - 50 uczniów (21%), czytelnictwem i oglądaniem telewizji - po 43
      uczniów ( po 18%) oraz grami komputerowymi - 23 osoby ( 10%). Pozostałe
      osoby wymieniały inne ulubione zajęcia, m. in. słuchanie muzyki,
      rysowanie, spacery, przebywanie w towarzystwie rówieśników, rodziny,
      naukę języków obcych, działalność w harcerstwie i kółkach
      zainteresowań i in.
 W następnej kolejności uczniowie wskazywali najczęściej oglądane
      przez nich filmy. Najpopularniejsze są filmy przygodowe - ogląda je 159
      uczniów, co stanowi 66% ogółu. Następnie najczęściej wybierano filmy
      rysunkowe - 126 osób ( 53%), seriale - 116 osób ( 48%) i filmy
      przyrodnicze - 103 osoby ( 43%). Uczniowie wskazywali również filmy
      sensacyjne ( szczególnie chłopcy), komedie, horrory, filmy fantastyczne,
      historyczne.
 W filmach wszystkim uczniom najczęściej podoba się humor, ciekawe
      przygody, ciekawe, nowe informacje, pokazywana przyroda, znani aktorzy,
      szczęśliwe zakończenia. Chłopcom, szczególnie klas piątych i szóstych,
      najbardziej podoba się ciekawa akcja, pościgi samochodowe, walka,
      strach, agresja, przemoc, morderstwa.
 Spośród wszystkich uczniów klas III - VI 183 czyta regularnie
      książki, co stanowi 77% ogółu. Liczba czytających książki uczniów
      obniża się w klasach piątych i szóstych, szczególnie w grupie chłopców.
      Najczęściej czytane książki to: książki przygodowe - 92 uczniów (
      38%), lektury - 69 uczniów (29%) i książki przyrodnicze - 20 uczniów
      (8%). Inne wymieniane rodzaje czytanych książek to: baśnie, komiksy,
      książki sensacyjne, fantastyczne, młodzieżowe, historyczne i romanse.
 132 uczniów (55%) czyta regularnie prasę, najwięcej uczniów
      klas szóstych. Najczęściej wymieniane tytuły to: "Bravo",
      "Bravo Girl", "Popcorn", "Gazeta Powiatowa",
      "Gazeta Sokołowska", "Gazeta Wyborcza", "Teletydzień",
      "Trzynastka", "Mega Sport" i in.
 Stałe zainteresowania deklaruje 163 uczniów, co stanowi 68% ogółu. Na
      pierwsze miejsce wysuwa się uprawianie różnorodnych dyscyplin
      sportowych (piłka nożna, koszykówka, pływanie, jazda na rowerze, na
      rolkach i in. ) - 102 osoby (43%). Duża liczba dzieci - 66 (28%) uprawia
      różnego rodzaju kolekcjonerstwo. Dzieci zbierają: znaczki, plakietki,
      monety, pokemony, zdjęcia idoli, modele, pocztówki, gry, maskotki,
      muszle, puzzle itd. 32 osoby (13%) interesują się informatyką. Wśród
      innych zainteresowań wymieniano: słuchanie muzyki, rysunek, motoryzację,
      wędkarstwo, czytelnictwo i in.
 Następnie uczniowie wskazywali wymarzone dla siebie zawody, które
      chcieliby wykonywać w przyszłości. Wśród dziewczynek
      najpopularniejsze zawody to: piosenkarka, aktorka, nauczyciel, lekarz.
      Zwracały również uwagę na zawód weterynarza, tancerki, prawnika,
      sekretarki, projektantki mody, stomatologa, koszykarki i in. Chłopcy
      najczęściej wybierali zawód piłkarza, policjanta, strażaka, kierowcy,
      informatyka. Wymieniali również zawód rolnika, architekta, ochroniarz,
      adwokata, biznesmena, nauczyciela i in.
 Zarówno chłopcy, jak i dziewczęta uważają, iż chcąc wykonywać
      te zawody, należy dużo i lepiej uczyć się, trenować, ćwiczyć daną
      dyscyplinę, doskonalić się, a wiedzę zdobywać w szkole, na studiach,
      z książek, z telewizji, z prasy.
 Uczniowie chcieliby wprowadzić do szkoły następujące nowe
      przedmioty: szycie, zasady zachowania w szkole i poza nią, jazdę na
      rolkach, język migowy, informatykę dla klas I - III, balet, taniec, języki
      obce (francuski, włoski, grecki, angielski, hiszpański, arabski, chiński),
      zabawy i gry rozwijające talenty uczniów, filozofię, sporty walki i
      samoobrony, lekcje drogowe, naukę gry na instrumentach, naukę jazdy
      samochodem i motorem, kleksografię, gotowanie, wychowanie dziecka, lekcje
      zabawy i dobrego humoru, aerobik, motoryzację, biznes, astrologię,
      godzinę relaksu.
 180 osób (75%) uczestniczy w dodatkowych zajęciach organizowanych
      przez szkołę i poza nią. Najczęściej wymieniane są zajęcia
      rekreacyjno - sportowe, na które uczęszczają 73 osoby (31% badanych),
      zajęcia chóru - uczęszcza 41 osób (17%), nauka języka angielskiego -
      40 osób (17%), zbiórki zuchowe i harcerskie - 28 osób (12%) i zajęcia
      kółka teatralnego - 28 osób (12%). Uczniowie wymieniali również kółko
      taneczne, przyrodnicze, informatyczne, historyczne i in.
 Wielu uczniów chciałoby również uczestniczyć w innych
      dodatkowych zajęciach, np. zajęciach kółka informatycznego,
      teatralnego, plastycznego, tanecznego, modelarskiego, regionalnego,
      historycznego. Chciałoby uczyć się języków obcych, poznawać zasady
      obsługi komputera, rozwijać swoje zdolności, poznawać sposoby na rozluźnienie
      i relaks, poszerzać swoją wiedzę.
 Opracowanie: R. Góral, B. Świderska, R. Jaszczuk
 |