W listopadzie bieżącego roku w Szkole Podstawowej nr 2 wśród uczniów
klas III, IV, V i VI została przeprowadzona ankieta dotycząca ich
zainteresowań. Łącznie ankietę wypełniło 239 osób. Na jej podstawie
opracowano raport dotyczący zainteresowań uczniów uczęszczających do
tej szkoły.
Ankietę dotyczącą zainteresowań uczniów Szkoły Podstawowej
nr2 w Sokołowie Podlaskim wypełniło 239 uczniów z klas III - VI, w tym
118 dziewczynek i 121 chłopców.
W wolnych chwilach uczniowie naszej szkoły najchętniej zajmują się
sportem - 50 uczniów (21%), czytelnictwem i oglądaniem telewizji - po 43
uczniów ( po 18%) oraz grami komputerowymi - 23 osoby ( 10%). Pozostałe
osoby wymieniały inne ulubione zajęcia, m. in. słuchanie muzyki,
rysowanie, spacery, przebywanie w towarzystwie rówieśników, rodziny,
naukę języków obcych, działalność w harcerstwie i kółkach
zainteresowań i in.
W następnej kolejności uczniowie wskazywali najczęściej oglądane
przez nich filmy. Najpopularniejsze są filmy przygodowe - ogląda je 159
uczniów, co stanowi 66% ogółu. Następnie najczęściej wybierano filmy
rysunkowe - 126 osób ( 53%), seriale - 116 osób ( 48%) i filmy
przyrodnicze - 103 osoby ( 43%). Uczniowie wskazywali również filmy
sensacyjne ( szczególnie chłopcy), komedie, horrory, filmy fantastyczne,
historyczne.
W filmach wszystkim uczniom najczęściej podoba się humor, ciekawe
przygody, ciekawe, nowe informacje, pokazywana przyroda, znani aktorzy,
szczęśliwe zakończenia. Chłopcom, szczególnie klas piątych i szóstych,
najbardziej podoba się ciekawa akcja, pościgi samochodowe, walka,
strach, agresja, przemoc, morderstwa.
Spośród wszystkich uczniów klas III - VI 183 czyta regularnie
książki, co stanowi 77% ogółu. Liczba czytających książki uczniów
obniża się w klasach piątych i szóstych, szczególnie w grupie chłopców.
Najczęściej czytane książki to: książki przygodowe - 92 uczniów (
38%), lektury - 69 uczniów (29%) i książki przyrodnicze - 20 uczniów
(8%). Inne wymieniane rodzaje czytanych książek to: baśnie, komiksy,
książki sensacyjne, fantastyczne, młodzieżowe, historyczne i romanse.
132 uczniów (55%) czyta regularnie prasę, najwięcej uczniów
klas szóstych. Najczęściej wymieniane tytuły to: "Bravo",
"Bravo Girl", "Popcorn", "Gazeta Powiatowa",
"Gazeta Sokołowska", "Gazeta Wyborcza", "Teletydzień",
"Trzynastka", "Mega Sport" i in.
Stałe zainteresowania deklaruje 163 uczniów, co stanowi 68% ogółu. Na
pierwsze miejsce wysuwa się uprawianie różnorodnych dyscyplin
sportowych (piłka nożna, koszykówka, pływanie, jazda na rowerze, na
rolkach i in. ) - 102 osoby (43%). Duża liczba dzieci - 66 (28%) uprawia
różnego rodzaju kolekcjonerstwo. Dzieci zbierają: znaczki, plakietki,
monety, pokemony, zdjęcia idoli, modele, pocztówki, gry, maskotki,
muszle, puzzle itd. 32 osoby (13%) interesują się informatyką. Wśród
innych zainteresowań wymieniano: słuchanie muzyki, rysunek, motoryzację,
wędkarstwo, czytelnictwo i in.
Następnie uczniowie wskazywali wymarzone dla siebie zawody, które
chcieliby wykonywać w przyszłości. Wśród dziewczynek
najpopularniejsze zawody to: piosenkarka, aktorka, nauczyciel, lekarz.
Zwracały również uwagę na zawód weterynarza, tancerki, prawnika,
sekretarki, projektantki mody, stomatologa, koszykarki i in. Chłopcy
najczęściej wybierali zawód piłkarza, policjanta, strażaka, kierowcy,
informatyka. Wymieniali również zawód rolnika, architekta, ochroniarz,
adwokata, biznesmena, nauczyciela i in.
Zarówno chłopcy, jak i dziewczęta uważają, iż chcąc wykonywać
te zawody, należy dużo i lepiej uczyć się, trenować, ćwiczyć daną
dyscyplinę, doskonalić się, a wiedzę zdobywać w szkole, na studiach,
z książek, z telewizji, z prasy.
Uczniowie chcieliby wprowadzić do szkoły następujące nowe
przedmioty: szycie, zasady zachowania w szkole i poza nią, jazdę na
rolkach, język migowy, informatykę dla klas I - III, balet, taniec, języki
obce (francuski, włoski, grecki, angielski, hiszpański, arabski, chiński),
zabawy i gry rozwijające talenty uczniów, filozofię, sporty walki i
samoobrony, lekcje drogowe, naukę gry na instrumentach, naukę jazdy
samochodem i motorem, kleksografię, gotowanie, wychowanie dziecka, lekcje
zabawy i dobrego humoru, aerobik, motoryzację, biznes, astrologię,
godzinę relaksu.
180 osób (75%) uczestniczy w dodatkowych zajęciach organizowanych
przez szkołę i poza nią. Najczęściej wymieniane są zajęcia
rekreacyjno - sportowe, na które uczęszczają 73 osoby (31% badanych),
zajęcia chóru - uczęszcza 41 osób (17%), nauka języka angielskiego -
40 osób (17%), zbiórki zuchowe i harcerskie - 28 osób (12%) i zajęcia
kółka teatralnego - 28 osób (12%). Uczniowie wymieniali również kółko
taneczne, przyrodnicze, informatyczne, historyczne i in.
Wielu uczniów chciałoby również uczestniczyć w innych
dodatkowych zajęciach, np. zajęciach kółka informatycznego,
teatralnego, plastycznego, tanecznego, modelarskiego, regionalnego,
historycznego. Chciałoby uczyć się języków obcych, poznawać zasady
obsługi komputera, rozwijać swoje zdolności, poznawać sposoby na rozluźnienie
i relaks, poszerzać swoją wiedzę.
Opracowanie: R. Góral, B. Świderska, R. Jaszczuk
|