-
Doktor Agnieszka Filipek (Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Transdyscyplinarne Centrum Badania Problemów Bezpieczeństwa w Siedlcach) przedstawiła temat
Rola rodziny, przedszkola i szkoły w kształtowaniu kultury bezpieczeństwa
dziecka, którego główną tezą było przekonanie, iż
"uczyć żyć bezpiecznie" oraz kształtować szeroko pojętą kulturę bezpieczeństwa należy już od najmłodszych lat – przede wszystkim w rodzinie, a następnie w środowiskach instytucjonalnych
- przedszkolu, szkole.
- Doktor Jacek Górnikiewicz (Uniwersytet w Białymstoku) prezentując temat
Wielopokoleniowe aspiracje rodzinne białostockich studentów pedagogiki a ich stan poczucia bezpieczeństwa w życiu również podkreślał znaczenie kultury bezpieczeństwa oraz szeroko pojętego poczucia bezpieczeństwa, które w późniejszym wieku pozwala sprawnie, z dobrze pojętym ryzykiem, ale bez ryzykanctwa, funkcjonować w społeczeństwie. Przedstawił również wyniki badań dotyczące aspiracji rodzinnych i ich związku z poczuciem bezpieczeństwa oraz rozwinięta kulturą bezpieczeństwa.
- Doktor
Stefania Hęciak (Polski Klub Ekologiczny Koło „Podlasie” w Siedlcach, Katolickie Stowarzyszenie Wychowawców, emerytowany wykładowca UP-H w Siedlcach) w swoim wystąpieniu
Eliminacja przetworzonej żywności z diety w szkole i domu oraz rola mediów w tej sprawie zwróciła uwagę na problem przetwarzanej i modyfikowanej żywności, z którą spotykamy się coraz częściej, podkreśliła również wpływ diety na szeroko pojęte zachowanie i funkcjonowanie dzieci i młodzieży przytaczając m. in. wyniki eksperymentu przeprowadzonego w latach 1997 – 2002 w Central Alternative High School w Appleton w stanie Wisconsin w Stanach Zjednoczonych.
- Magister
Adam Czesławiak (Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Sokołowie Podlaskim) w wystąpieniu
O autorytecie w edukacji przedstawił problematykę braku jak i istnienia oraz znaczenia autorytetu w szkołach, którego konkluzją było, iż autorytet w żaden sposób nie jest związany z wykonywanym zawodem czy pełnioną funkcją, a
"stawanie się mistrzem" to dziś nie lada wyzwanie. Zwrócił też uwagę na pułapki i uzurpacje autorytetu związane z indoktrynacją młodych umysłów.
W forum uczestniczyli m. in. dyrektorzy oraz nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, a także rodzice, co napawa szczerym optymizmem.
Podsumowanie II Interdyscyplinarnego Forum Nauczycieli, Wychowawców i Rodziców bardzo lapidarnie zamknąć można w cytatach:
"bezpieczeństwo młodego człowieka (…) jest najcenniejszą wartością, której poszukujemy i o którą
zabiegamy…" oraz "takie będą Rzeczypospolite, jakich ich młodzieży
chowanie".