|
-
"Dajcie mi wychowywanie jednego pokolenia, a zmienię
oblicze świata…"
- Gottfried
Wilhelm Leibniz
- Powiedzenie
to kryje w sobie żarliwe przekonanie o fundamentalnym znaczeniu
wychowania nie tylko dla losów człowieka, ale też dla losów świata.
- Proces
wychowania obejmuje całe społeczeństwo i towarzyszy człowiekowi
przez całe życie. Najpierw jesteśmy wychowankami, później sami
stajemy się wychowawcami, choć nadal ulegamy wszelkim wpływom
wychowawczym. Wychowanie jest tak zróżnicowanym fenomenem
ludzkiego życia, że trudno o jednolitą, klasyczną definicję
tego pojęcia.
- W
najszerszym rozumieniu wychowanie możemy utożsamiać ze wszelkim
oddziaływaniem na człowieka: rodziny, środowiska, szkoły, a we
współczesnym świecie także szeroko pojętych mediów. Jest to
proces zarówno zamierzony jak i przypadkowy. Ten ostatni jest również
istotny, ponieważ wpływa na człowieka i współtworzy jego
osobowość. Wychowanie w węższym pojęciu to zamierzony i świadomy
wpływ na dziecko-wychowanka podejmowany w ustalonym celu i określonej
sytuacji. Tym celem jest wszechstronny rozwój człowieka i
przygotowanie go do życia według przyjętego wzoru, który ukazuje
znaczące wartości dla danego społeczeństwa, w którym dorastał.
- Ponieważ
wychowanie jest procesem zachodzącym od momentu zaistnienia człowieka
rodzina powinna wieść w nim prym. Rodzina
jest bowiem naturalnym środowiskiem życia każdego człowieka –
środowiskiem, w którym przebiegają procesy wychowania i
socjalizacji. To ona daje mocne fundamenty,
na których powinien opierać się dalszy proces wychowania.
Potwierdzenie życiodajnej mocy więzi rodzinnej odnajdujemy w myśli
filozoficznej K. Wojtyły: "Rodzina jest źródłem kształtowania
człowieka, głównym miejscem, z którego człowiek czerpie swój
ludzki byt, pełną istotę człowieczeństwa".
|
|
- W
ostatnich latach środowisko rodzinne uległo zmianom. Szczególną
uwagę należy zwrócić na relacje rodzice – dzieci. Praca
zawodowa rodziców zajmuje im dużo czasu, a w związku z tym
rodzice mniej uwagi poświęcają dzieciom. Determinuje to w
znacznej mierze ich wpływ wychowawczy. Tryb życia rodziców, pełen
pośpiechu i napięć ujemnie wpływa na klimat wychowawczy domu.
Brak zainteresowania dziećmi, ich problemami prowadzi do zubożenia
łączącej ich więzi. Postępujący
kryzys rodziny, z jakim się spotykamy, coraz częściej stanowi
zagrożenie moralne dla młodzieży. Coraz więcej młodzieży żyje
w rodzinach rozbitych, dotkniętych patologią moralną, ale rodzina
może być zdezorganizowana także z innych powodów. Na przykład
rodzice poświęcają się całkowicie: sztuce, polityce, nauce,
zarabianiu pieniędzy, czy innym wartościom. Jeżeli te cele
dominują ze szkodą dla rodziny, stają się przyczyną rozkładu
życia rodzinnego. A taka sytuacja odbija się na zachowaniu i
funkcjonowaniu psychicznym, emocjonalnym czy społecznym dziecka.
- Zdaniem niektórych
psychologów tylko 10% rodzin polskich funkcjonuje prawidłowo.
- Zaburzone
relacje w funkcjonowaniu rodziny znajdują odzwierciedlenie w ukształtowaniu
cech indywidualnych młodego człowieka. Należą do nich np.
negatywny obraz własnej osoby, niski poziom samoakceptacji, wysoki
poziom introwersji, brak umiejętności rozwiązywania trudnych
sytuacji, skłonność do przeżywania stanów lękowych, niska
odporność na stres, trudności w nawiązywaniu kontaktów,
zaburzenia zachowania.
- W takiej
sytuacji istnieje niebezpieczeństwo, że młody człowiek będzie
szukał ucieczki i wybierał nowe, nieznane i nie zawsze dobre ścieżki
– eksperymentowanie ze środkami uzależniającymi, przynależność
do subkultur lub grup przestępczych.
- Na
fundamencie założonym przez rodzinę szkoła powinna prowadzić
dalszy proces wychowawczy, pogłębiając i dopełniając to
wszystko, co człowiek otrzymuje przez rodzinę.
- Rozwijanie
efektywnej współpracy między szkołą a rodzicami jest dziś
jednym z podstawowych zadań, ale i problemów pedagogicznych.
Zdaniem M. Łobockiego współpraca między nauczycielami a
rodzicami to "działanie zmierzające do urzeczywistnienia określonych
celów, w tym zwłaszcza podejmowania wspólnych decyzji i
konkretnych działań". Cele wzajemnej współpracy szkoły z
domem rodzinnym ucznia powinny uwzględniać m. in. aktywne współuczestnictwo
rodziców w życiu szkoły, do której uczęszcza ich dziecko,
ustalenie i realizację wspólnych działań wychowawczych i
profilaktycznych (wzajemne współdziałanie), wzajemne wsparcie.
Rodzina i szkoła stanowią bowiem dwa uzupełniające się środowiska
wychowawcze. Brak kontaktów między rodzicami a nauczycielami bądź
ich sporadyczność nie sprzyja rozwojowi dziecka, gdyż jak podkreśla
H. Cudak "szkoła w oderwaniu od współdziałania i pomocy
rodziców nie jest w stanie optymalnie realizować zadań opiekuńczych,
dydaktycznych i wychowawczych".
- Mówiąc
o wzajemnej współpracy szkoły z rodzicami, pamiętać należy, iż
nie można całego ciężaru odpowiedzialności za tę współpracę
przelewać na szkołę. Rodzice sami powinni być świadomi własnej
współodpowiedzialności za wychowanie własnych dzieci.
- Także
grupa rówieśnicza jest, obok rodziny, jedną z instytucji
wychowania naturalnego o stosunkowo silnym wpływie na jednostkę. Będąc
dla dziecka swoistym układem odniesienia, pełni wobec niego
funkcje socjalizacyjne, często uzupełniając lub nawet zastępując
w tym rodzinę.
- Rozważając
problematykę wychowania młodego pokolenia nie sposób przemilczeć
znaczenie wpływu mediów na dzieci i młodzież. Trudno jest we współczesnym
świecie negować ich wartość, pamiętać jednak należy, że
media wypełniając czas wolny, coraz częściej go również
zabierają lub wypierają zajęcia obowiązkowe: naukę, odpoczynek,
znacznie uszczuplają ilość snu i wpływają na jego jakość. Młody
człowiek jest otaczany, a czasami wręcz atakowany przez nowe
media, a przecież młodość ma to do siebie, że chętnie
wszystkiego próbuje i otacza się nowinkami, chłonie informacje,
nie zawsze krytycznie je oceniając. Młody człowiek świadomie
poszukuje w mediach informacji i rozrywki. Nieświadomie natomiast dąży
do zaspokojenia także różnych potrzeb psychicznych. Niebezpieczeństwo
tkwi w tym, że w przekazie medialnym często trudno jest oddzielić
prawdę od fałszu, a rzeczywistość od iluzji. Dla mediów
elementy życia człowieka, które wprowadzają go w dobry nastrój,
stały się podstawowymi składnikami zawartości treści. Odnosząc
przyjemności do prawa moralnego otrzymujemy, jak podkreśla T. Zasępa,
swoistą listę siedmiu grzechów głównych: "siedem grzechów
głównych, które kiedyś potępiano, jest teraz podstawą kultury
reklam i konsumpcji: chciwość, pożądanie, obżarstwo, zawiść,
lenistwo, złość i pycha". Wszystkie te występki zostały
podniesione do rangi cnót. Przesłania przekazywane przez media
proponują bardzo konkretne wzorce życia i zachowania, kreując często
swoiste "pseudoautorytety", w wyniku czego powstają
wychowawcze paradoksy, jak chociażby budowanie przez wielu młodych
ludzi własnej filozofii w oparciu o poglądy idoli muzyki młodzieżowej,
bądź też szukanie sensu życia w agresji, w poniżaniu drugiego
człowieka, czy w zachowaniach przestępczych. Media są artefaktami
o wielkiej sile przenikania w życie i działalność młodego człowieka.
- Diagnozując,
klasyfikując i analizując współczesne zaburzenia wychowawcze sięgamy
w ich genezie do roli rodziny, szkoły, środowiska, mediów, próbując
określać ich wzajemne korelaty i uwarunkowania. I nie ma w tym nic
wadliwego, bowiem już dawno zostało udowodnione, iż zarówno
socjalizacja w rodzinie, jak i socjalizacja środowiska, szkolna, a
także prowadzona przez media są determinantami losów dzieci i młodzieży.
I pewnie wszystko przebiegałoby bez zastrzeżeń, gdyby wymienione
determinanty wychowania podążały w tym samym kierunku. Czy jednak
tak jest?
- Dlatego
też podejmując
się organizacji II
Interdyscyplinarnego Forum Nauczycieli, Wychowawców i Rodziców
pod hasłem Rodzina,
szkoła, środowisko, media a wychowanie i bezpieczeństwo
dziecka-ucznia
pragniemy poszukiwać odpowiedzi m. in. na następujące
pytania:
- –
Ku jakim wartościom zmierzamy w wychowaniu dzieci i młodzieży?
- –
Czy środowisko rodzinne, szkoła wpływa na system wartości
dziecka-ucznia?
- –
Rodzice i szkoła a wychowanie – partnerzy czy antagoniści?
- –
Czy rodzice i/lub nauczyciele stanowią jeszcze autorytet dla swoich
dzieci/uczniów?
- –
Czy współczesne media (np. telewizja, internet) stanowią zagrożenie
dla systemu wartości, wychowania i bezpieczeństwa dziecka-ucznia?
- –
Czy współczesne
media zastępują/zastąpią rodziców, nauczycieli w procesie
wychowania?
- –
Rodzina, szkoła,
środowisko, media – czy możliwy jest wspólny „front” w
kształtowaniu postaw, wychowaniu oraz zapewnieniu bezpieczeństwa młodemu
pokoleniu?
- Oczywiście pytań dotyczących
szeroko pojętego wychowania, a także bezpieczeństwa młodych
ludzi jest wiele, wiele więcej, a wymieniony zestaw oczywiście nie
zamyka przestrzeni planowanej dyskusji.
- II
Interdyscyplinarne Forum Nauczycieli, Wychowawców i Rodziców Rodzina, szkoła, środowisko, media a wychowanie i bezpieczeństwo
dziecka-ucznia, pod honorowym patronatem Burmistrza
Miasta Sokołowa Podlaskiego oraz Drohiczyńskiego
Towarzystwa Naukowego odbędzie się 19 kwietnia 2012 roku o
godzinie 12:30 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 w Sokołowie
Podlaskim.
- Wszystkich,
dla których wychowanie, dobro i bezpieczeństwo dziecka jest najwyższym
priorytetem – serdecznie zapraszamy.
- Adam Czesławiak
|